16.1.2020

הבתים של ג'סיקה ג'ונס 3 - הבתים של ג'סיקה בעונה 2


בעוד שהעונה הראשונה התאפיינה מבחינת ג'סיקה בדחיית האפשרות של בית, בעונה השנייה האפשרות הזו עולה שוב. למעשה עולות שתי אפשרויות של בית – אחת היא מעין וריאציה של הבית הפרוורי שבו גדלה והאחרת היא בית בעיר.

החזרה לפרוורים
בתחילת העונה השנייה מופיעה אישה בשנות ה-60 לחייה, שיש לה כוחות דומים לאלה של ג'סיקה. האישה הזו הורגת אנשים, וג'סיקה מכנה אותה "המפלצת" ויוצאת לצוד אותה. החקירה שלה מובילה אותה לבית פרוורי שבו גרים "המפלצת" ובן הזוג שלה, בית שמזכיר קצת את בית הילדות הפרוורי שלה עצמה. כאשר ג'סיקה נכנסת לבית ומתחילה לשוטט בו היא (ואנחנו) מבחינים לאט-לאט בשני דברים – בבית הפרוורי הזה יש דברים שמקומם ממש לא יכיר אותם בסביבה כזו, ויש בבית דברים שמוכרים לג'סיקה מילדותה.
בין הדברים המוזרים אפשר להזכיר מעבדה כימית / רפואית, חדר במרתף שלו קירות בטון ודלת ברזל כבדה שמוברחת מבחוץ, ומיטת בית חולים שעליה מותקנות שלשלאות כבדות. בין הדברים המוכרים אפשר למנות מנגינה מוכרת, יין שהוריה היו שותים, בושם מוכר ולבסוף תמונה של ג'סיקה הצעירה עם אחיה באתר נופש. הסצנה, והפרק, מסתיימים כאשר ג'סיקה ניצבת פנים אל פנים מול "המפלצת" ומתברר לה שזו אמהּ, שהיא חשבה שמתה.
ג'סיקה במרתף הבית בפרוור

הסצנה הזו היא מבוא לאפשרות של חידוש הקשר ביניהן ולמעשה לאפשרות הביסוס של גרסה חדשה של בית הילדות הפרוורי של ג'סיקה. בהכרח זה יהיה בית שונה, ואפילו מעוות, מכיוון שקווי האופי המפלצתיים בהחלט קיימים באליסה, אמה של ג'סיקה. לכן אנחנו רואים באותה סצנה את כל הדברים שמקומם לא יכירם בבית הפרוורי. בהמשך העונה ג'סיקה מתלבטת רבות בשאלה אם היא יכולה בכלל לשתף פעולה עם אליסה או שהיא צריכה פשוט להסגיר אותה לשלטונות, ובשלבים מסיומים שוללת מכל וכל את האפשרות שיהיה "אנחנו" שהוא היא ואמה. אבל בסופו של דבר, כאשר הן נמלטות מהמשטרה בקרוון (הלא הוא בית ממונע), היא מקבלת את האפשרות הזו ליצירת בית חדש, אבל "אנחנו חייבות לצאת מהפרוורים קודם".
הבית החדש הזה לא מתממש מכיוון שטריש בסופו של דבר הורגת את אליסה, אבל גם אם היה מוקם לדעתי אנחנו מקבלים אינדיקציות ברורות שהוא היה נדון לכישלון.
ג'סיקה ואמה - לצאת  מהפרוורים

בית בעיר
האפשרות השנייה לבית שמועלית בעונה הזו היא הקמת בית בעיר, עם אוסקר שהוא איש התחזוקה החדש של הבניין שבו ג'סיקה גרה. גם כאן ראשיתו של הקשר במשפחה, אם כי הפעם מדובר בבנו של אוסקר, וידו, שדרגו נוצר הקשר ביניהם. אחרי קצת חילוקי דעות ויריבות ביניהם ג'סיקה ואוסקר מתחילים להתקרב. בשלב מסוים ג'סיקה נקלעת לסיטואציה משפחתית מאוד בדירה של אוסקר: ארוחת ערב שבה ליד השולחן יושבים שלושה דורות – וידו, אוסקר ואמו של אוסקר. היא מוזמנת להצטרף לארוחה, אבל מסרבת להזמנה בתירוץ של עבודה, ויש בכך אמת מסוימת מכיוון שכל עוד היא לא תשלים את המשימה שלה בעונה זו, ובתוך כך תישלל לחלוטין האפשרות של חידוש הבית עם אמה, היא לא יכולה לקבל את ההזמנה להצרף לבית חדש.
בסצנה האחרונה של הפרק האחרון בעונה השנייה ג'סיקה יוצאת מהדירה שלה, יורדת לקומה שמתחת שבה דירתו של אוסקר, דופקת על הדלת ונכנסת מכיוון שהיא תמיד מוזמנת. העונה נגמרת בסצנה משפתית ביתית נוספת – ארוחת ערב שבה סביב השולחן מסובים עכשיו וידו, אוסקר וג'סיקה. ג'סיקה, כפי שציינתי קודם בדבריי, היא אדם עירוני. אם יש לה בית כלשהו בעונה הראשונה הרי זו ניו-יורק. לכן בעוד שגרסה כלשהי של בית הילדות הפרוורי היא בלתי אפשרית, הבית החדש הזה, העירוני, הוא בהחלט אופציה וכך מושלם המהפך מן העונה הראשונה.

המשפחה של אוסקר

לבתים תפקיד מרכזי בסדרה "ג'סיקה ג'ונס". עבור כל הדמויות, כולל קילגרייב ולוק קייג' שלא דנתי בהם כאן, יש לבתים חשיבות. אני מקווה שהצלחתי להציג כאן קצת מן החשיבות של הבתים עבור הדמויות העיקריות בסדרה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה