16.1.2020

הבתים של ג'סיקה ג'ונס 2 - דמויות המשנה


אני רוצה לעבור לדון כעת בדמויות המשנה, מכיוון שאחד הדברים שנעשים בצורה נהדרת בסדרה הוא הפיתוח של הדמויות האלה על פני שתי העונות, ועבור כל אחת ואחת מהן לבתים יש משמעות.
הדמויות שבהן אדון הן מלקולם דוקאס, טריש ווקר וג'רי הוגארת'. מלקולם הוא השכן של ג'סיקה, מכור לסמים שנשר מהקולג' במהלך לימודיו לעבודה סוציאלית. טריש היא אחותה המאמצת של ג'סיקה, כוכבת טלוויזיה בילדותה ומגישת רדיו בהווה. ג'רי היא עורכת דין מצליחה מאוד ורבת עוצמה שג'סיקה עובדת עבורה מפעם לפעם.

מלקולם
אתחיל את הדיון במלקולם מכיוון שהבית הרלוונטי עבורו הוא לא הבית שלו, אלא דווקא הדירה של ג'סיקה. מלקולם עובר במהלך הסדרה תהליך של שיקום והתאוששות, והתהליך הזה קשור בקשר בל-יינתק לדירה של ג'סיקה. בעונה הראשונה עבור ג'סיקה מלקולם הוא השכן הנרקומן הלוזר שהיא צריכה לעזור לו מפעם לפעם למצוא את הדרך הביתה (לא נתייחס כאן למפגש הראשון שלהם, שאותו אנחנו רואים בפלשבק) עד שמתגלה לה שקילגרייב מנצל אותו כדי לרגל אחריה. זו נקודת שבר עבורה כי היא חשה שבכך קילגרייב השחית את כל האנשים בחייה.
זו גם הנקודה שבה מלקולם עצמו צריך להכריע מה יהיה עתידו, וזה קורה בדירה של ג'סיקה. ג'סיקה כובלת את מלקולם לרדיאטור בחדר הרחצה שלה ושם דורשת ממנו לבחור האם להיגמל וכך להתחיל להשתחרר מהשפעתו של קילגרייב, או להיכנע סופית. היא דורשת את זה ממנו עבור עצמה, כדי שהיא תוכל לשמור על אמונה כלשהי בעולם שסביבה שיש בו משהו שקילגרייב לא יכול להשחית אותו.
מלקולם בוחר להשתקם, ותהליך השיקום שלו במהלך שתי העונות מתרחש בדירתה של ג'סיקה וקשור בשיפוץ הדירה שלה. בסוף העונה הראשונה אנחנו רואים אותו ממנה את עצמו למעין עוזר של ג'סיקה, כאשר הוא עונה לטלפונים שמהם ג'סיקה עצמה מתעלמת. בעונה השנייה הוא הופך למתלמד שלה בעסקי הבילוש הפרטי, ויש לו מפתח משלו לדירה-משרד של ג'סיקה. במקביל הוא משפץ את הדירה שלה מההרס שנגרם בה בעונה הראשונה. ואז, לקראת סוף העונה השנייה, מגיעה סצנת שיא של התהליך הזה. בסצנה זו אנחנו רואים מלקולם מורח שכבה אחרונה של לכה על המשקוף של מה שהיה החור בקיר, שאותו הוא הפך לחלון יפה, מניח את המפתח שלו על השולחן, חוזר לדירתו, מתקלח, מסתפר, מתלבש בחליפה ועניבה ויוצא למשימת בילוש שבסופו של דבר תזכה אותו בתפקיד אצל ג'רי הוגארת' שעד אז ג'סיקה מילאה.
טריש
טריש היא אחותה המאמצת של ג'סיקה ובמובנים רבים היא המקבילה שלה. ג'סיקה וטריש מגיבות לאותן טראומות – שתיהן חוו את ההתעלוות של דוריס, אמה של טריש, שתיהן חוו ניצול ותקיפה מינית. אבל התגובות שלהן לטראומות האלה, לפחות בכל מה שקשור לבתים, הן הופכיות. ג'סיקה, כפי שראינו, מוותרת על כל רעיון הבית. טריש לעומתה בונה מבצר, הופכת את הדירה שלה למקום בטוח ככל האפשר. אם נחזור לרגע לדלתות, הרי שהדלת של הדירה של טריש מחוסמת ומבוצרת ובאחת הסצנות רואים את סימפסון מנסה לפרוץ אותה באמצעות איל ניגוח משטרתי, ונכשל. הביצורים נמשכים בתוך הדירה-המבצר שיש בה "מגדל עוז" (אם לנקוט במונחים צלבניים, donjon) – חדר פאניקה. יש בדירה גם חדר שבו טריש מתאמנת בלחימה. כל אלה קשורים ישירות לאותן טראומות. "אף אחד לא יניח עלי יד אלא אם כן אני רוצה בכך" טריש אומרת לג'סיקה כאשר זו האחרונה מעירה לה בנושא.
סימפסון מנסה לפרוץ את דלת הדירה של טריש
 הבעיה היא שבמהלך הסדרה המבצר של טריש נפרץ שוב ושוב. סימפסון נכנס אליו פעמיים, האנשים של הארגון שסימפסון השתייך אליו נכנסים אליו כשהיא לא בבית, וגם אמא שלה מצליחה לשכנע את טריש להכניס אותה לדירה. התגובה של טריש היא כפולה.
במישור הכללי העובדה שהמבצר לא מתפקד מחזקת את האובססיה שלה להשיג לעצמה כוח (שנובעת חלקית מקנאה בג'סיקה). התגובה הזו התחילה עוד לפני שהסדרה מתחילה, ואפשר לראות אותה באימונים שלה בקרב מגע. היא עולה מדרגה כאשר סימפסון, במעשה של התנצלות, מביא לה אקדח שמעניק לה עוד כוח. מאוחר יותר היא מסתכנת ולוקחת את הגלולות שמעניקות לסימפסון את הכוח העל-אנושי שלו, למרות הסכנה שהן יהרגו אותה ואז משתמשת במשאף שלו. לבסוף, בעונה השנייה, היא מבקשת מן המדען שהעניק לג'סיקה את הכוחות שלה שיעשה עליה ניסוי שאולי יעניק גם הל כוחות.
בכל מה שנוגע לבית, הכישלון של המבצר שבנתה מוביל את טריש לנטוש אותו. היא מפסיקה להסתגר בבית ובעונה השנייה אנחנו רואים אותה, פשוטו כמשמעו, יוצאת לרחובות לחפש צרות כדי שתוכל להשתמש בכוח שהיא צוברת.
ג'רי
ג'רי היא עורכת דין מצליחה ורבת-עוצמה, ובעונה הראשונה המרכיב הזה הוא הבולט ביותר באישיות שלה. היא אומרת לג'סיקה באחד מפרקי העונה השנייה: "התכחשתי למשפחה שלי. כל מה שאני משאירה מאחוריי הם הלקוחות שלי, הכבוד של עמיתיי והשם שלי על הדלת". ואכן בעונה הראשונה אנחנו מעולם לא רואים אותה בבית אלא רק במשרד. רק פעם אחת אנחנו רואים אותה בסביבה ביתית, וזהו הבית של וונדי. וונדי וג'רי נשואות אבל הן נפרדו ונתונות בעיצומו של תהליך גירושים מכוער מאוד. ג'רי לא הגיעה לבית של וונדי מרצונה, אלא בעקובות הוראה של קילגרייב להביא אותו לרופא או רופאה שהיא בוטחת בהם. הסצנה שתתרחש בבית של וונדי תסתיים בפציעתה של ג'רי, במותה של וונדי ובכך שפם, בת הזוג הנוכחית של ג'רי, תעזוב אותה.
הפעם הראשונה שבה אנחנו רואים את הבית של ג'רי היא בעונה השנייה. זהו בית מפואר ומטופח, אבל בפעם הראשונה שבה אנחנו רואים אותו ג'רי המסוממת רוקדת באמצע הסלון מול שלוש נשים בזנות שאותן אספה מהרחוב. הסצנה הזו תופרע על ידי הופעתו של מישהו בדלת שיגרום לג'רי להבין מה הוא ראה. היא תשלם לאותן נשים ותסלק אותן, ותוך כדי סידור הבית תשפוך יין אדום על השטיח הבהיר. זהו סימן מקדים למה שיעבור על הבית של ג'רי בעונה הזו, שהוא שיקוף של הקשיים שהיא חווה – היא מאובחנת כחולה ב-ALS ושותפיה מנסים לסלק אותה מהחברה שהיא הייתה בין מקימיה.
מאוחר יותר בעונה ג'רי תארח אצלה אישה בשם אינז, שממנה היא מקווה לקבל מידע. בשלב מסיום אנחנו רואים את אינז מתחילה לגנוב מג'רי תכשיטים, אבל מתחרטת ברגע האחרון ומתוודה. אבל מאוחר יותר אינז בעזרת בן זוגה ישדדו את ג'רי בצורה יסודית וירוקנו מן הבית את כל חפצי הערך שבו. בנקודת השפל של ג'רי אנחנו רואים אותה בסלון שלה, בינות לרהיטים הפוכים, כורעת בבכי במרכז אותו שטיח בהיר שכעת הוא מקומט. אבל הדירה תהיה גם המקום שבו ג'רי תתאושש. היא תתחיל לעסוק ביוגה ומשם היא מתכננת את חזרתה לעסקים כעצמאית. בסוף העונה השנייה אנחנו זוכים למבט בסלון המשוקם מנקודת מבט קרובה מאוד לזו שממנה ראינו לראשונה את הדירה. ובחזית הצילום ג'רי, שעד אז לבשה רק שחור, לבושה בשמלה לבנה.
 
ג'רי, ברגע השפל

ג'רי, חזרת לעצמה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה