28.8.2019

פרס קמבל (לשעבר)


פרס קמבל לסופר מתחיל מוענק מדי שנה בוורלדקון (כנס המד"ב והפנטסיה הבינלאומי) יחד עם פרסי ההוגו, ותהליך הבחירה בזוכים דומה. הפרס נקרא על שמו של ג'ון וו' קמבל, העורך המיתולוגי של כתב-העת Astounding. קמבל גילה וטיפח סופרים רבים וחשובים במה שכונה "תור הזהב" של המדע הבדיוני – שנות הארבעים והחמישים של המאה ה-20. ההשפעה של קמבל על הז'אנר ניכרת עד היום בנושאים, באופן הכתיבה ועוד. קשה להפריז בחשיבותו בעיצוב המדע הבדיוני.
אבל קמבל היה גם אדם שמרני, מיזוגין, גזעני (שהתבטא בזכות העבדות, אם כי יש מחלוקת עד כמה הוא עשה את זה "להכעיס" ועד כמה התכוון לכך) וכוחני. הוא האמין בפסאודו-מדע ובאחרית ימיו אימץ חלק מהכתבים של סופר אחר ש"גדל" אצלו – ל' רון הבארד, מייסד הסיינטולוגיה. אפילו בעיני אותם סופרים של שנות החמישים הוא חצה גבולות ואחרי 1950 הם המעיטו לפרסם אצלו.
הזוכה בפרס השנה היא הסופרת ילידת הונג-קונג, ג'נט אינג (Jeannette Ng). בראשית נאומה היא אמרה שקמבל היה פשיסט. הוא קבע למדע הבדיוני טון שעדיין רודף אותו היום. זהו טון "עקר. גברי. לבן. מעלה על נס שאיפות של אימפריאליסטים וקולוניאליסטים, מתיישבים ותעשיינים". הנאום עורר תגובות רבות, בין השאר תגובה ביקורתית של ג'ון סקאלזי, ותגובה של קורי דוקטורוב לתגובה זו.
התגובה האחרונה הייתה אמש, כאשר כתב-העת אנאלוג (הגלגול המודרני של "אסטאונדיג" שקמבל ערך) הודיע ששם הפרס ישונה ומעתה הוא ייקרא "פרס אסטאונדינג".

תגובה 1:

  1. איפה ראית אצל סקאלזי ביקורת על אינג?

    השבמחק