10.7.2019

איפה גרים הגיבורים? חלק 3 - הבית הקטן בערבה של קלינט ברטון


קלינט ברטון – הוקאיי
בניגוד לעימות המתמשך עם סטיב רוג'רס אין עימות בין טוני סטארק לקלינט ברטון (בין השאר כי הם לא שווי כוח בשום אופן), אבל הם כן מייצגים שני קצוות של החברה האמריקאית. טוני הוא העירוני המודרני הרווק וקלינט (כפי שאנחנו לומדים במהלך הסרטים) מייצג את החברה הכפרית המסורתית המשפחתית. ההבדלים ביניהם ניכרים באופן מובהק בבתים שלהם. הבתים של טוני מעוצבים בצורה מודרנית ומלאים גאג'טים.; הבית של קלינט (שאותו אנחנו רואים לראשונה באמצע "עידן אולטרון") ניצב מבודד בלב שדות חקלאיים לצד יער. לולא הטנדר ליד הבית של קלינט וקווי החשמל שמוליכים אליו, התמונה שאנחנו רואים יכלה להיות גם מ-1850.
 האפיון הזה נמשך גם כשאנחנו רואים את פנים הבית ואת מי שגרים בו. כאשר האוונג'רס מגיעים לביתו של קלינט במהלך "עידן אולטרון" מקדמים פניהם לורה, אשתו של קלינט (שהיא בהיריון), ושני ילדיו (בן ובת, כי אם קלישאה אז עד הסוף). "היינו מודיעים מראש שאנחנו מגיעים," אומר לה טוני, "אבל היינו עסוקים בלא לדעת שאת קיימת בכלל." היא לבושה בבגדים ביתיים וקלינט מחליף מיד בגדים לג'ינס וחולצת פלנל.
הבית של קלינט ברטון / הוקאיי
לורה וקלינט ברטון
 אבל יש ניגוד נוסף בין טוני וקלינט, מעניין ועמוק יותק לדעתי, שגם הוא קשור לבתים שלהם. הבתים של טוני סטארק הם מקור לפורענות ולהרס, ולעומתם הבית של קלינט הוא מקום שממנו אפשר לשאוב כוח ובו אפשר להתאושש.
כמעט בכל סרט הבתים של טוני סטארק הם מקום של הרס, ולעתים המקום שבו נולד האיום שאתו הגיבורים צריכים להתמודד, ואסקור את זה בקצרה להלן. איירון-מן 1 – בבית של טוני עובדיה סטיין גונב ממנו את כור הקשת. איירון-מן 2 – פחות מובהק, אבל משם נגנבת החליפה הנוספת על ידי רודי והבית נהרס בקרב בין טוני ורודי. איירו-מן 3 – הבית נהרס קצת לאחר תחילת הסרט, אבל חשוב מזה הרס הבית יוביל לנקודת השפל הגדולה ביותר של טוני בטנסי (ללא חליפה, ג'רוויס לא מתפקד, נתון להתקפי חרדה) והוא גם המקום שממנו פפר נחטפת. ב"הנוקמים" הראשון הפורטל שדרכו נכנסים הצ'טאורי הוא בראש מגדל סטארק. ב"עידן אולטרון" אולטרון נוצר במעבדה במגדל האוונג'רס, מה שהיה מגדל סטארק שנבנה על ידי טוני.
הפורטל של הצ'טאורי בראש מגדל סטארק
 לעומת זה הבית של ברטון הוא מקום שלו שאפשר למצוא בו כוח. כאשר החבורה מגיעה לבית של קלינט ברטון הם נמצאים בנקודת השפל הנמוכה ביותר שלהם ב"עידן אולטרון" לאחר שהוכו על ידיו שוק על ירך בעימות הראשון ביניהם, ת'ור עזב אותם וחזר לאסגארד והמתיחות בין טוני וסטיב בשיאה. הבית יהיה המקום שבו הם יתאוששו, יחדשו את כוחם ויגבשו תכנית פעולה וממנו הם יצאו להתמודד עם האיום הגדול ביותר על העולם עד אותה עת.
מעט לאחר הגעתם אנו עדים לשיחה בין קילנט ללורה, אשתו. לורה מדברת על "האנשים האלה, האלים האלה" וקלינט שואל אותה אם היא חושבת שהם לא צריכים אותו. "אני חושבת שכן," היא עונה, "וזה הרבה יותר מפחיד." היא מפחדת כי גיבורי-העל האלה צריכים את קלינט, שלא ניחן בכוחות שלהם. אבל היא גם מאמינה בו ולכן היא מטילה עליו את האחריות והתפקיד להיות מי שיאחד את הצוות הזה, הצוות שהוא התקווה היחידה והאחרונה של העולם להצלה מידי אולטרון. [בהערת אגב כדאי לציין שבתחילת הסרט, אחרי שקלינט נפגע, טוני אומר לרופאה שמטפלת בו ש"העמדת הפנים שאנחנו צריכים אותה ממש עוזרת ללכד אותנו." הבדיחה הזו הופכת כעת לממשות.] וקלינט מקבל עליו את האחריות הזו. "זה הבלגן שלי" הוא אומר.
ללורה, הדמות האמהית הביתית, יש תפקיד נוסף בהתאוששות של האוונג'רס. בשעת אחד מהוויכוחים בין טוני לסטיב היא מפיגה את המתיחות כאשר היא מבקשת מטוני לעזור לה עם משהו באסם, וכאשר הם נכנסים הוא מוצא שם את ניק פיורי, שחברי האוונג'רס חשבו שמת. פיורי מכנס את הגיבורים המוכים במטבח של קלינט, ושם נושא לפניהם נאום. פעם עמדה לרשותנו כל הטכנולוגיה שרצינו, הוא אומר, אבל היא לא זמינה יותר. כעת יש לנו רק את עצמנו, "nothing but our wit and our will" כדי להביס את אולטרון שרוצה להשמיד את העולם. לא במקרה הנאום הזה ניתן בסביבה הכפרית של הבית של קלינט, ועוד במטבח. זה הניגוד המושלם למגדל האוונג'רס, למעבדה שלהם ולסלון המודרני שטוני בנה, ושבו הופיע אולטרון לראשונה. ואכן בסביבה הזו האוונג'רס נענים לקריאתו/דרישתו של פיורי – הם מצליחים לפענח מה אולטרון רוצה ואיך הם יכולים להביס אותו. החלק הזה בסרט נגמר בתמונה שהייתה יכולה להילקח ממערבונים – האישה (ההרה) צופה מן המרפסת של הבית המבודד בגבר שלה ובחבורתו יוצאים רכובים (או במקרה זה מוטסים) להציל את העולם. הם יצליחו, כמובן.
ניק פיורי והאוונג'רס במטבח בבית ברטון
 הבית של קלינט ברטון הוא מה שמכונה The American Heartland. זהו מקור הכוח הסופי. יוצרי הסרט אומרים לנו שכאשר העולם המודרני נכשל (טוני והחליפה שלו, פיורי והטכנולוגיה, ההאלק וקפטן אמריקה שהם תוצרים של מחקר מדעי), תמיד אפשר לחזור למקורות ולשאוב מהם כוח שיאפשר לנו להתגבר על המכשולים הקשים ביותר.

אם ננסה לסכם את תפקיד הבתים בסרטי "הנוקמים" אנחנו יכולים לראות איך האופי הכפול של הבתים של טוני סטארק משקף את שני חלקי האישיות שלו; איך הבתים המופשטים של סטיב מהווים ביטוי להיותו גילום של רוח הקולקטיב; איך הבית הכפרי של קלינט הוא ביטוי לכוח שאפשר לשאוב מן השורשיות. השילוב שלהם הוא שמאפשר לאוונג'רס להתמודד עם האיומים הנוראים שהם ניצבים בפניהם.
בית הגיבורים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה