8.7.2019

איפה גרים הגיבורים? חלק 1 - הבתים של טוני סטארק


הרשומות האלה מתבססות על הרצאה שנתתי באייקון 2018, במסגרת הרצאות שהוקדשו לציון עשור ליקום הקולנועי של מארוול (Marvel Cinematic Universe – MCU). היא התייחסה רק לסרטים של היקום הזה, לא לסדרות הטלוויזיה, ולא לכל הסרטים, וכך גם הדברים שברשומות אלה.

"האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו" אמר טשרניחובסקי, ואילו ג'סיקה ג'ונס אמרה "להיות בבית של מישהו, זה כמו להיות בראש שלו". בתים, מקומות מגורים, הם אחד הכלים שבהם יוצרים ויוצרות בכל המדיומים משתמשים כדי לאפיין את הדמויות, את היחסים ביניהן ואת היחסים שלהן עם העולם. בהרצאה שהעברתי באייקון בחרתי להתמקד בבתים של חלק מגיבורי-העל של מארוול ובמה שאותם בתים מלמדים אותנו על הגיבורים, כפי שהם התפתחו במהלך עשור של סרטים.
אני אתחיל את הדיון מקבוצת סרטים שקראתי לה בהרצאה "סרטי הנוקמים" מכיוון שהם מתקשרים זה לזה מוקדם יחסית בהתפתחות ה-MCU עם היווצרות "הנוקמים". אלה הם סרטי איירון-מן, קפטן אמריקה ו"הנוקמים". לאחר מכן אדון בסרטים "בודדים" (אם כי, כמובן, כולם מתקשרים זה לזה ב"מלחמת האינסוף" ו"משחק הסוף") – שני סרטי "שומרי הגלקסיה" ו"הפנתר השחור".
כשאדון בסרטי "הנוקמים" אתחיל מדיון ארוך למדי בטוני סטארק (איירון-מן) ובבתים שלו, גם מכיוון שיש לנו יחסית הרבה מידע על הבתים של טוני, וגם מכיוון שהוא ישמש אותי מאוחר יותר כדי לדון בניגודים שנוצרים בסרטים בין טוני לבין שתי דמויות אחרות – סטיב רוג'רס (קפטן אמריקה) וקלינט ברטון (הוקאיי). כשאתייחס לסרטי "שומרי הגלקסיה" אדון בפיטר קוויל (סטארלורד) שהוא "מחוסר הבית" של MCU ואראה איך עבורו יש זהות בין בית למשפחה, וכשאתייחס ל"הפנתר השחור" אראה איך בסרט זה הבית, סביבת המגורים, מעצב את התודעה.

טוני סטארק – איירון-מן
אחד הציטוטים המוכרים ביותר של טוני סטארק לקוח מתוך סרט "הנוקמים" הראשון, מעימות שלו עם סטיב רוג'רס. סטיב שואל את טוני "אם יורידו ממך את החליפה, מי אתה?" והתשובה של טוני היא: "גאון, מיליארדר, פלייבוי, נדבן". התשובה התמציתית הזו מציגה שני צדדים באישיותו של טוני סטארק שניכרים לאורך כל הסרטים – מחד הגאון היוצר הרציני ומאידך ההולל הנהנתן. את הצדדים האלה באישיות של טוני, ואת השינוי שחל בו, אפשר לראות משתקפים בבתים שלו.
למעשה, אנחנו רואים את האופי הכפול של טוני סטארק בפעם הראשונה שאנחנו רואים את הבית שלו (ב"איירון-מן 1"). את המראה הראשון של הבית בטוני, על המצוק המשקיף על החוף המרהיב של מליבו, אנחנו מקבלים כאשר הוא מביא הביתה עיתונאית שאתה התחיל במסיבת עיתונאים. בטווח של שתי דקות (בזמן של הסרט) אנו רואים שתי סצנות עוקבות: באחת (המתרחשת בלילה) אנחנו רואים את טוני והעיתונאית במיטה, בחדר שינה מפואר עם נוף יפהפה, ובזו שאחריה (בבוקר שלמחרת) אנחנו רואים את טוני לבדו במרתף של אותו הבית, מטפל באמצעות כלי הדמיה מתקדמים במנוע מקולקל. זו הצגה תמציתית ויפה של שני הצדדים באופיו של טוני, הבליין המדבר חלקלקות שהופך בן לילה למדען רציני.
מה שאנחנו רואים בהמשך הסרט הוא שטוני בונה לעצמו בתים זמניים, או יוצר חלקים שלהם, בכל מקום שאליו הוא מגיע. ומכיוון שבתים אלה משקפים את אישיותו אנו רואים בהם את שני צדי האישיות. כך למשל בעת המסע שלו לאפגניסטן אנחנו רואים ראשית את הצד הבלייני של טוני כאשר הוא הופך את המטוס הפרטי שלו למועדון סטריפטיז ונוסע בהאמר שבו מתנגנת מוזיקה ויש בו ויסקי משובח. אבל כאשר הוא נופל בשבי ודורשים ממנו לבנות נשק החלק האחר באישיותו בא לידי ביטוי, והוא הופך את המערה שבה הוא שבוי למעבדה שבה הוא יוצר את "כור הקשת" הראשון ואת האב-טיפוס למה שתהיה החליפה של איירון-מן.
טוני יצא מן המערה הזו כגרסה ראשונית של איירון-מן, ומאז והלאה במהלך הסרטים נראה תהליך מתמשך של נטישת הפן ההולל שלו. מבחינת הבית, זה מתבטא בסרט הראשון בכך שלאחר חזרתו הוא מסתגר במעבדה שלו ונוטש את חלק הבילויים והמגורים של הבית. אנחנו גם שומעים על כך מפי אחת הדמויות (עובדיה) שאומר עליו "הוא השאיר את עצמו במערה ההיא", ורואים את זה כאשר הוא מודה במסיבת העיתונאים שהוא איירון-מן ולוקח על עצמו את האחריות שכרוכה בכך.
טוני במטוס - איירון מן 1

המעבדה של טוני במערה - איירון מן 1
 את האופי הכפול של טוני ואת הביטוי שלו בבתים אנחנו רואים גם ב"אירון-מן 2". בחלק הראשון של הסרט אנחנו רואים אותו במונקו, חי את חיי הפלייבוי. במטוס בדרך חזרה הביתה, למסיבת יום ההולדת שלו, הוא אומר לפפר פוטס "אני בכלל לא רוצה לחזור הביתה" ומציע לה שלא יחזרו למסיבת יום ההולדת המתוכננת שלו ובמקום זה יטוסו לכל מקום אחר. ההצהרה לא מפתיעה אם אנחנו רואים מה מצבו של טוני כאשר הוא בבית – שם ההרעלה שגורם לו כור הקשת שבחזהו ניכרת בצורה הבולטת ביותר והוא חולה מאוד. כאשר הוא כן חוזר הביתה אנחנו רואים את המשך ההסתגרות במעבדה וההתרחקות מחיי הפלייבוי. אבל לאחר שהוא חוזר הביתה, למסיבת יום ההולדת הזו, ומנסה במידה מסיומת לשחזר את חיי הבליינות שלו, אך הוא עושה זאת לא כטוני סטארק אלא כאיירון-מן, לבוש בחליפה שלו. מסיבת יום ההולדת מסתיימת בקרב בינו לבין רודי, שגנב ממנו חליפה, ובהרס של אותו אזור בילויים של הבית.
בחורבות האזור הזה ניק פיורי בא לפגוש את טוני, ומספר לו שאביו, האוורד, האמין שבנו יוכל להשלים את הפיתוח שהוא עצמו לא הצליח. פיורי מפקיד את קולסון לוודא שטוני אכן יישאר בבית, וטוני מסתגר במעבדה, שהיא החלק הרלוונטי של הבית עבורו כרגע. כאשר הוא מפענח את הרמזים שאביו השאיר עבורו טוני ניגש לעבודה להפיק את היסוד החדש, ובתהליך זה ממשיך בהרס חלק הבילויים של הבית. פן המדען באישיותו הולך ומתגבר על פן הפלייבוי, וזה בא לידי ביטוי בהעברת מרכז החיים שלו בבית למעבדה והזנחת החלק הבלייני של הבית.
טוני חוזר הביתה - איירון מן 2
 
טוני סטארק וניק פיורי בחורבות אזור המגורים של הבית במליבו
אין הרבה התייחסות לבית של טוני סטארק ב"איירון-מן 3", בין השאר כי הבית נהרס די קרוב לתחילת הסרט. יש סצנה אחת מעניינת לצרכים שלנו כאן, והיא כאשר טוני ופפר (שהם עכשיו זוג) מדברים על חוסר היכולת שלו להירדם. "את נרדמת," הוא אומר לה, "ואני יורד הנה [למעבדה, א"מ] ומשחק עם כל מיני דברים".
הבית הבא של טוני שאנחנו רואים הוא מגדל סטארק ביו-יורק, ואותו אנחנו רואים בסרט "הנוקמים" הראשון, וההצגה שלו מעניינת. הסצנה מתחילה בטוני בחליפה, מתחת למים, שעוסק בריתוך כלשהו. כשהוא ממריא מן המים הוא טס לעבר המגדל ומדבר עם פפר על כך שהמגדל עצמאי מרשת החשמל ומסתמך על אנרגייה נקייה מתחדשת. הוא מגיע למגדל, יוצא מהחליפה, פוגש את פפר ויש שם סצנה של פלירטוט ביניהם. ההצגה הזו מעניינת כי אנחנו רואים בה היפוך של הצגת הבית שלו ב"איירון-מן 1". שם התחלנו מאזור הבילויים ועברנו למעבדה, כאן אנחנו מתחילים מהצד הטכנולוגי ואז מגיעים לפן האישי. מכיוון שהוא כעת במערכת יחסים עם פפר, טוני הבליין מתעל את הצד הזה שלו לפלירטוט עם בת הזוג שלו. התהליך של שינוי הדגשים באופיו ממשיך, ומשתקף בדרך שבה הבית מוצג.
יש עוד סצנה מעניינת בסרט שבה רואים את אופיו הכפול של טוני משתקף בבית. בסצנה זו טוני מתעמת עם לוקי, והעימות הזה נערך בטרקלין / בר של הבית. בסוף הסצנה לוקי משליך את טוני מן החלון, ובעודו נופל טוני קורא לג'רוויס לשלוח לו את החליפה החדשה. החליפה הזו פורצת מתוך פתח נסתר מאחורי בר המשקאות של טוני. כלומר, רק קיר דק מפריד בין המעבדה שלו לאזור הבילויים, בעוד שבבית במאליבו האזורים האלה היו בקומות נפרדות.
בתום הסרט הזה המגדל נפגע קשות אחרי הקרב על ניו-יורק, והפעם הבאה שאנחנו רואים אותו הוא בתחילת סרט "הנוקמים: עידן אולטרון". עכשיו זה כבר לא מגדל סטארק, אלא מגדל האוונג'רס; הוא כבר לא ביתו הפרטי של טוני אלא המפקדה של הקבוצה כולה. ובכל זאת, מכיוון שזהו בית שטוני סטארק בנה ואישיותו של טוני משתקפת בבתים שהוא בונה, האופי הכפול של טוני משתקף בו. האופי הכפול הזה מוצג לנו כאשר הנוקמים חוזרים מפעולה. הם נוחתים, ואנו מלווים אותם פנימה ורואים את סדנת הטיפולים בציוד, את המרפאה, את המעבדה וכן הלאה. הסצנה הזו מסתיימת בתמונה של טוני העומד במעבדה ומשקיף דרך החלון אל הסלון, אזור הבילויים, שבו תיערך מאוחר יותר מסיבת הניצחון שלהם. האופי הכפול של הבניין נשמר, אבל כעת הוא שייך לכל הקבוצה. המרפאה, המעבדה והסלון כולם משותפים, ורק קיר זכוכית שקוף מפריד ביניהם.
המראה מן המעבדה - עידן אולטרון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה