אחת
הבעיות של כותבים מתחילים היא שיש להם רעיון מדליק, אבל הם עדיין לא מיומנים מספיק
בכתיבת דמויות שיישאו את הרעיון הזה על הכתפיים שלהן. כתיבת דמויות היא חיונית כי
אם אנחנו נכסים לסיפור בשביל הרעיון, אנחנו נשארים בו בשביל הדמויות. אחרת זה לא
באמת סיפור.
אחד
הדברים שעושים דמות לטובה היא היכולת שלנו הקוראים או הצופים להבין אותה, להבין את
המניעים והדחפים שלה. אנחנו לא חייבים להסכים אתם, אבל אנחנו צריכים להיות מסוגלים
לפענח אותם ולהסכים שיש להם רציונל כלשהו. זה קל יחסית עם גיבורים / פרוטגוניסטים קל
לנו יחסית להזדהות עם מי שנמצא בצרה, או מי שרוצה להציל את העולם, או מי שמחפש
אהבה וכן הלאה. אנחנו יכולים להזדהות עם מניעים כאלה ברמה הרגשית, ויכולים להבין
אותם ברמה השכלתנית.
זה הרבה
פחות פשוט עם נבלים / אנטגוניסטים. התפקיד העלילתי שלהם הוא לשים מכשול בפני
הגיבור, או להציב בפניו אתגר. זה לא משהו שאנחנו רוצים להזדהות אתו, אף אחד לא
אוהב להיות ה"רע". אלה דמוית שמאוד קשה לכתוב אותן כך שנוכל
למצוא בהן נקודת אחיזה רגשית. אבל אלה דמויות שגם לא תמיד קל להבין את
המניעים שלהן. אבל אנחנו צריכים את זה. כי אחרת הדמויות האלה לא משכנעות במקרה
הטוב, או משעממות במקרה הגרוע. וכל היצירה שנשענת עליהן סובלת.
לכאורה,
אחד הנבלים המפורסמים ביותר שאין לו רציונל ולכן אי-אפשר להבין אותו הוא הג'וקר בסרט
"האביר האפל". למעשה, יש קטע מפורסם שבו אלפרד (מייקל קיין) אומר לנו את
זה במפורש: "יש אנשים שלא מחפשים משהו הגיוני, כמו כסף. אי-אפשר לשחד אותם,
להפחיד אותם, לדבר אתם בהיגיון או לשאת ולתת אתם. יש אנשים שפשוט רוצים לראות את
העולם עולה בלהבות." אם זה היה נכון לגבי הג'וקר (בגילומו של הית' לדג'ר) זה
היה סרט הרבה יותר משעמם מכפי שהוא. אז מה קורה שם?
אני חושב
שכריסטופר וג'ונתן נולן, יחד עם דיוויד גוייר, עשו משהו מאוד מעניין עם הדמות של
הג'וקר. גם אם לא נתייחס לטענה שלו בעימות הסופי עם באטמן ולדיבורים על "הקרב
על נשמתה של גותהאם", לאורך כל הסרט אנחנו רואים את הג'וקר מנסה להסביר לנו,
ולעצמו, למה הוא עושה מה שהוא עושה. זה ניכר, למשל, בהסברים השונים שלו לצלקות שלו
שיוצרות את החיוך הקבוע. אפשר לפרש כל הסבר כזה כניסיון להסביר את הרקע שלו, את המקור
של הרוע שלו.
האפקט המצטבר
מעניין, כי זה הופך את הסרט כולו להפרכה של ההצהרה של אלפרד. כי גם אנחנו לא
יודעים למה הג'וקר באמת עושה מה שהוא עושה, למה הוא נבל, לאורך כך הסרט אנחנו
מנסים לברר את זה יחד אתו. וזה מה שמעורר את המעורבות שלנו, מה שהופך את הג'וקר
לדמות מעניינת גם אם היא לא מובנת. זו אחת הדרכים המעניינות ביותר לכתוב דמות של
נבל שאינה חד-גונית ומשעממת (כמו רבות מדי מהן).
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה