11.3.2016

משהו קצר על ספרות ילדים ונוער



הפוסט זה נכתב חלקית בעקבות הדברים שגילי ברהלל כתבה בבלוג שלה. גילי מדברת העובדה הספר "עוגות בחלל" (שהוא נפלא וכיפי וכדאי לכולם לקרוא אותו) לא נכלל במועמדים לפרס גפן מכיוון שהוא נחשב ספר ילדים, והמועמדים לפרס הם רק ספרי נוער וספרים למבוגרים. אני התנגדתי מאז ומתמיד להוספת קטגוריה מיוחד לספרי נוער מכיוון שלדעתי ספרים הם טובים או לא טובים בלי קשר לסיווג שלהם לפי גיל, וכך צריך לשפוט אותם. רשימת הזכאים למועמדות השנה מוכיחה שוב את טענתי.

אחד הספרים הנכללים ברשימת ספרי הנוער הוא "הסכין והרקיע", הספר החותם את טרילוגיית "כאוס מהלך" של פטריק נס. (שהיא טרילוגיה מעולה וכדאי לכולם לקרוא אותה.) עד כמה שהגעתי מגעת, הסיבה היחידה לסווג אותו כספר נוער, היא שהגיבורים שלו הם בני נוער. מעבר לזה, אני לא רואה שום הצדקה להגדיר את ספרי הסדרה כספרי נוער. הכתיבה של הספרים והנושאים שהם עוסקים בהם הם בוגרים ועמוקים. יחסי נשים וגברים, יחסי הורים וילדים, אחריות אישית למעשים של הקבוצה, שלום ומלחמה, גבולות האנושיות, היחס של בני אדם לחייזרים (המשקף את היחס של הקולוניאליסטים האירופאים לעמי האזורים שכבשו ובכלל יחסי חזקים וחלשים), מקומו של היחיד בחברה – כל אלה נידונים בסדרה בצורה מורכבת ומעמיקה. וכל זאת בשילוב של דמויות עמוקות ומלאות הפועלות בעולם חדש ומרתק ובעלילה מצוינת. ספרי "כאוס מהלך" משתווים בקלות לספריהם של אן לקי, מרגרט אטווד, ואחרים הנכללים ברשימה של הספרים "למבוגרים". רק הגיבורים שלהם צעירים יותר.


2 תגובות:

  1. למיטב הבנתי, הספר מסווג כספר נוער כי כך הוא משווק, ולכן זהו קהל הקוראים שלו בפועל. לדעתי, הטיעון שלך נגד קטגוריה לספרי נוער היה רלוונטי לו היו הזוכים בפרס גפן נקבעים על-ידי ועדת שופטים שקראו את את כל המועמדים. בשל הדמוגרפיה של באי אייקון יש לספרי נוער יתרון בלתי-הוגן על ספרים למבוגרים אם כולם מתמודדים באותה קטגוריה.

    השבמחק
    תשובות
    1. בסך הכול דחית את השאלה בשלב אחד - למה הוא משווק ככזה? השאלה שלי הייתה כללית - מה הופך את הסדרה הזו לסדרה לנוער?

      מחק