21.12.2015

בונוס – ילדותם של מבוגרים בחולית



שני דברים מעניינים מאפיינים את הספרים האחרונים בסאגה של חולית, שנמצאים הרבה פחות בספרים הראשונים. האחד הוא התפקיד הבולט של הנשים, שהופכות להיות הדמויות המרכזיות בעלילה ובעולם. זה נכון בעיקר לשני הספרים האחרונים, עם דמויות כמו דארווי אודראדה, מורבלה, טאראזה, המטרונות הכבודות ואחרות, אם כי אפשר לראות את זה כבר ב"הקיסר-האל של חולית" עם החשיבות של דמויות כמו סיונה וצ'ינאה. כמו כן יש בהם דיונים חדשים שעוסקים באהבה, וספציפית באהבת הורים וילדים. המשמעות היא שיש לנו דמויות אחדות של מבוגרים שמובא לנו תיאור של ילדותם, ושלילדות שלהם יש חשיבות. לא דנתי בזה בהרצאה, כי זה חרג מהנושא שלה ומהזמן שעמד לרשותי, אבל אני אנצל את הבמה הזו לתאר שלושה גיבורים כאלה.

מיילס טג
טג גדל בבית הוריו וגם הילדות שלו הייתה ככל הנראה רגילה למדי, אם כי הוא זכה מידי אמו, בת גשרית, בהכשרה העמוקה של בנות גשרית. הילדות הזו היא שקבעה את הזהות שלו, היא זו שאפשרה לו להיות הבאשאר-המנטאט, אחד המצביאים הטובים ביותר בהיסטוריה האנושית. יש לנו תיאור שכאשר הוא הלך לאיבוד ב"אולם המראות" של הנפש שלו, כפי שקורה לעתים למנטאטים, הזיכרון של אמו הוא שמשיב לו את גרעין הזהות שבו הוא יכול להיאחז, שלב ראשון הכרחי ליציאה מן האולם. זה מה שהפך אותו למנטאט רב-עוצמה כל כך, ולמצביא מצליח כל כך.

מורבלה
מורבלה מופיעה בשני הספרים האחרונים של הסאגה. היא הייתה מטרונה כבודה צעירה שניסתה להפעיל על הע'ולה של דנקן איידהו את טכניקת השעבוד המיני של המטרונות, אבל הוא הצליח להתנגד לה והצליח לגרום לה להשתעבד לו. מורבלה באה בעקבותיו לבית הלשכה של בנות גשרית, מתחילה לעבור את ההכשרה של בנות גשרית, ובסופו של דבר הופכת להיות האדם שבאמצעותו מטמיעות בנות גשרית את המטרונות הכבודות ויוצרות את המסדר החדש.

מורבלה נושאת אתה את טראומת הילדות שלה, "הסריקה", שבמסגרתה גויסה למטרונות הכבודות. הסריקה הזו, שאירעה כאשר מורבלה הייתה בת 10, הייתה כרוכה בהחרבת הקהילה שבה גדלה, וככל הנראה במות הוריה. זה לא מובהק, אבל אפשר להבין מתוך הספרים שלטראומה הזו היה חלק בכך שמורבלה יכלה לנטוש את המטרונות הכבודות לטובת בנות גשרית.

דארווי אודראדה
דארווי אודראדה היא אחת הדמויות החשובות ביותר (אם לא הדמות החשובה ביותר) בשני הספרים האחרונים בסאגה של חולית. היא אם נערצה של בנות גשרית שהופכת להיות האם הראשה, והיא זו שמכינה את המסדר לקלוט את המטרונות הכבודות ולשנות את דמות המסדר מן היסוד.

אודראדה היא בתו של מיילס טג, אך איש מהם אינו יודע זאת בתחילה, והיא לא גדלה אתו. היא נמסרה למשפחה מאמצת שאצלה גדלה במשך עשר השנים הראשונות לחייה, במה שנראית ילדות נורמלית למדי, לפני שהתחילה את הכשרת בנות גשרית שלה. שנים מעצבות אלה, יותר מהכשרת בנות גשרית, הן שמאפשרות לה לערוך שינויים כה מקיפים במסדר בכך שהן מקנות לה מחד עוצמה ומאידך גמישות.

אודראדה היא "ילדת הים" כפי שהרברט מכנה אותה יותר מפעם אחת. כילדה היא הרבתה לשחות בים ולמדה להכיר אותו. יותר מכל היא למדה לזהות את הזרמים בו, לנצל אותם ולרכוב עליהם. הרברט מתאר יותר מפעם אחת איך היא מנצלת את היכולת הזו בבגרותה כדי לזהות את הזרמים במים העכורים של הפוליטיקה של הגלקסיה כדי לשרוד בתהפוכות של שיבת הגולים מן הפזורה. זוהי הגמישות שלה.

העוצמה שלה נובעת מהאהבה. אודראדה הייתה אהובה על ידי הוריה המאמצים, מה שהעניק לה את היכולת לאהוב את עצמה. היכולת הזו הקנתה לה ביטחון עצמי שאפשר לה להשתנות, ולשנות את המסדר. מכיוון שהייתה בטוחה בגרעין הזהות שלה, היא יכלה להחליט החלטות קשות ולהבין שהמסדר ישרוד את תהליך השינוי.
 חולית - ילדים ללא ילדות: חלק ראשון; חלק שני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה