9.3.2013

הקרב על ההידרה!

מפעם לפעם עולה שוב לדיון שאלת הספרים בהוצאה עצמית ומעמדם מול ספרים שיצאו לאור בהוצאות שבהן תהליך לקטורה ועריכה מסודרים. היא עולה לדיון בתחום המדע הבדיוני והפנטסיה בתדירות גבוהה יותר, בעיקר בארץ, מכיוון שזהו שוק קטן ומוציאים לאור מהססים לקחת סיכונם.

בשנים האחרונות, בזכות העובדה שתוכנות עימוד והדפוס הדיגיטלי נעשו זולים יחסית, צמחה תעשייה של הוצאות לאור שבהן המחברים משלמים להוצאה עבור הזכות להדפיס את יצירותיהם. הן מציעות מגוון שירותים - ממה שהוא למעשה רק העברה של הקובץ לפורמט ספר ועד עריכה מסוימת. השוק הזה כה רווחי, שסטימצקי ששה להצטרף למחלבה עם "החממה הספרותית" שלה. בעידן של קוראים אלקטרוניים, אפילו עלות ההדפסה נחסכת מה שמאפשר רווחים גדולים יותר להוצאות נצלניות אלה.

על פי ויקיפדיה הוצאת רנדום האוס (השייכת לתאגיד הגרמני ברטלסמן) היא ההוצאה לאור הגדולה ביותר בעולם. לפני ימים אחדים, הם הודיעו על imprint (כלומר, שם שתחתיו מתפרסמות קבוצת יצירות) חדש של ההוצאה - הידרה. הידרה היא הוצאה בתשלום של ספרי מדע בדיוני ופנטסיה, שמיועדת לספרים דיגיטליים בלבד.
ה-SFWA, אגודת סופרי המדע הבדיוני של אמריקה, קבעה ש"הידרה" אינה עומדת בסטנדרטים שלה ויצירות שיתפרסמו בה לא יוכרו על ידה. המשמעות היא שיצירות שיתפרסמו שם לא יוכלו להקנות לסופרים זכות להצטרף לאגודה ושיצירות אלה לא יהיו זכאיות למועמדות לנבולה. הסיבה העיקרית - הידרה לא תשלם לסופרים מקדמות (וחוץ מזה, אם לנסח מחדש את דברי ההוצאה, זה חרא של חוזה).
רנדום האוס הגיבה במכתב שבו נטען שהמודל שהם מציעים הוא "שונה - ויכול להיות אפילו רווחי יותר". בשלב זה אנשי האגודה החליטו לוותר על הכפפות והנימוס, ובתגובתם כתבו בין השאר: "[...] גורם לנו להאמין שהידרה מתכוונת לנהוג בטורפנות כלפי סופרים, ובייחוד כלפי סופרים חדשים שעלולים להיות חסרי ניסיון מכדי להבין עד כמה החוזה שלכם חורג מהנהוג בהוצאה לאור."

מסקנה - היזהרו מהידרות.

~~~~~~~~~~~~~

עדכון, רנדום האוס עדכנו את ושיפרו החוזה שלהם. עדיין לא הייתה תגובה של SFWA.

מימין - הידרה; משמאל - סופר צעיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה